Cases
Frugtindsatsen, der bar frugt
arrow_backTil oversigten8. november 2023 | AB Catering | BC Catering | inco
Igen i år har vi hos AB Catering, BC Catering og inco sat ekstra stort fokus på dansk frugt i sæson. Vi vil rigtig gerne værne om sæsonens frugt og grønt, men vi har desværre set ind i en situation, hvor der bliver solgt mange kilo udenlandsk frugt i dansk sæson. Ved at holde fokus på de lækre sorter, egenskaber og diversitet, som de danske frugter besidder, så lykkedes vi sidste år med at fordoble salget i kilo og kroner. I 2023 har vi vækstet salget i kilo med yderligere 25%, og det beviser endnu en gang, at vores kunder bakker op om den danske frugt i sæson.
HISTORIEN BAG
Det hele startede tilbage i efteråret 2022, hvor AB Catering, BC Catering og inco i samarbejde med Vores Jord gik i luften med en kampagne for at sætte fokus på sæsonens danske frugt. Formålet med kampagnen var at støtte op om den danske frugtproduktion, som var udfordret, da udgifterne til lagring, pluk og personale blev voldsomt udfordret. Samtidig var konkurrenceevnen mod de udenlandske æbler forringet.
Resultatet af kampagnen i 2022 var positivt:
”Dansk Cater (AB Catering, BC Catering og Inco Cash & Carry) er rigtig stolte af den indsats, vi sammen med vores kunder har gjort for at fremme fokus og dermed salget af danske æbler i den danske sæson. Udfordringerne hobede sig op i starten af sæsonen med øgede udgifter til lagring grundet energikrisen, samt de generelt øgede udgifter i løn, emballage etc. Samtidig havde avlerne udfordringer med at konkurrere med de udenlandske æbler, og det, syntes vi hos Dansk Cater, var helt forkert. Derfor lavede vi denne indsats, som – kan vi med stolthed fortælle – mere end fordoblede vores salg i både kilo og kroner. På den måde hjalp vi en lille smule til i år, men den vigtigste indsats lå i, at vi satte et ekstremt stort fokus på, at vi skal spise danske æbler i den danske sæson. Dette, håber vi, giver en øget bevidsthed i de mange kommende sæsoner – vi vil i hvert fald stadig støtte massivt op om den danske frugtavl i sæson!”.
Benjamin Larsen, markedschef for Cater Grønt