Foodspiration er madkundskabens visuelle billedsprog

Publiceret august, 2024.

En kombination af visuel æstetik, inspirerende storytelling og indflydelsesrige sociale medier former i stigende grad vores madvalg og spiseoplevelser.

Mad er ikke bare mad. Mad er et medie, der fortæller historier: Om virksomheden bag produktet, kokken bag retten, landmanden bag råvarerne, og personen der spiser maden. Derfor er smagssansen heller ikke den eneste sans, der påvirkes, når man spiser. Og ej heller den eneste, man skal arbejde med for at skabe gode kundeoplevelser og en god forretning.

Også lugte-, føle-, høre- og synssansen påvirker vores opfattelse af, om vi kan lide det, vi spiser. Og netop høre- og synssansen er omdrejningspunktet i en af de største trends i fødevare- og restaurationsbranchen, nemlig Foodspiration. Vi ser det på de sociale medier, hvor restauranter, virksomheder, influencere og private forbrugere ser, skaber og deler billeder af mad som aldrig før – og det påvirker i høj grad, hvad vi spiser, og hvor vi spiser. Vi ser det også på print, hvor kogebogen som medie har gjort et bemærkelsesværdigt comeback.

Men selvom det er vigtigt at udkomme, er det ikke nok i sig selv. For også æstetikken har fået et skud opad, hvilket løfter barren for hele branchen: Maden og omgivelserne skal være æstetiske og visuelt tiltalende, for ellers risikerer man at blive fravalgt.

Det samme gælder storytelling, som på linje med den visuelle fremtoning er blevet et vigtigt kommunikationsgreb i fødevarebranchen. Storytelling handler om at inspirere med historier om alt fra, hvordan råvarerne er blevet dyrket, hvor de kommer fra, til hvilke værdier virksomheden har. Gennem storytelling kan en stærkere brandidentitet skabes – hvormed der kan opbygges en dybere forbindelse mellem brand, produkt og målgruppe.

Bord med østers-tallerken

Foodspiration forener det sociale med det æstetiske, faktuelle og formidlende og er højaktuel for hele fødevarebranchen og så godt som umulig at komme helskindet udenom. Med indtoget af AI vil der uden tvivl komme endnu mere fokus på at skabe visuel æstetik og stærke brandfortællinger, som kan dokumenteres og deles:

Mad som noget, vi deler

Vi deler billeder af vores mad på de sociale medier som aldrig før, og undersøgelser viser, at alle disse billeder, videoer og sociale fællesskaber har stor indflydelse på, hvad vi spiser.

Fokus på det visuelle

Vi spiser med øjnene. Æstetisk smukke anretninger, billeder, emballager og omgivelser har stor betydning for vores forhold til mad samt valg af fødevarer og spisesteder.

Fortællinger om maden

Alle kan huske en god historie. Derfor kan god storytelling skabe en stærkere brandidentitet og skabe grobund for en dybere forbindelse mellem brand, produkt og målgruppe.

Kaffe og crossaint

Kilde: ‘The Food Agenda 2024’

pej gruppen

Trendinstituttet pej gruppen er en pålidelig kilde til viden om fremtid, tidsånd, trends, design og forbrug. Med næsten 50 års erfaring tilbyder de ekspertise, der hjælper professionelle aktører med at skabe succes gennem omfattende viden og stærke værktøjer. Deres trendmaterialer, konsulentarbejde, konferencer og rådgivning giver indsigt til velinformerede beslutninger. Uanset om man søger nye trends eller strategisk vejledning er pej gruppen en værdifuld sparringspartner.

pej gruppen

Få seneste nyt fra Foodexpo og gå ikke glip af eksklusive trendartikler fra pej gruppen


Tilmeld Foodexpos nyhedsmail

keyboard_arrow_up