Med selvbetjente butikker ændres måden, vi handler på: Automatisering, bekvemmelighed og fleksibilitet bliver afgørende i fremtidens detailhandel.
Publiceret juni 2025
Selvbetjente butikker – forstået som butikker uden traditionelle kassemedarbejdere – vinder i stigende grad frem globalt inden for detailhandel, især dagligvarer. Konceptet er dog ikke helt nyt, for supermarkeder har tilbudt selvscanning siden 1990’erne. Men den nyeste bølge af selvbetjente butikker går skridtet videre ved at eliminere kasselinjen helt – inspireret af teknologigiganter som Amazon. Da de første Amazon Go-butikker åbnede i 2018 i USA med ’Just Walk Out’-teknologi, hvor kunderne blot tager varer og går ud, vakte det stor opsigt. Men Amazons koncept har banet vejen for lignende tiltag globalt, og detailkæder verden over eksperimenterer med kasseløse butikker.
I 2013 fandtes der omkring 191.000 selvbetjeningskasser globalt. I 2025 forventes op mod 1,2 millioner enheder at være installeret på verdensplan. En undersøgelse fra Kiosk Marketplace viser, at 77 procent af forbrugerne faktisk foretrækker selvbetjening frem for bemandede kasser, primært på grund af hastigheden og bekvemmeligheden. Og det er især yngre generationer, der driver denne holdningsændring.
Føtex Go sætter nye standarder
I 2024 åbnede Salling Group konceptet Føtex Go i Aarhus som den første større ubemandede dagligvarebutik i Danmark. Det er en relativt lille butik på cirka 120 m2, der er indrettet som en nærbutik med et sortiment på cirka 1.500 forskellige varer – fra ferskvarer og mejeriprodukter til kolonialvarer, snacks og drikkevarer. Konceptet er tydeligt inspireret af Amazon Go og lignende udenlandske detailkæder, men er tilpasset danske forhold med blandt andet MitID-integration for dagligvarer med kort holdbarhed.
For at få adgang til butikken skal man scanne sit betalingskort ved indgangen. Dette verificerer betalingen og åbner døren, da butikken altid er aflåst for tilfældige forbipasserende. Når først man er inde, kan man frit tage de ønskede varer fra hylderne og lægge dem i sin pose. Et stort antal kameraer i loftet kan via kunstig intelligens spore, hvilke varer der tages med. Når man er færdig, går man simpelthen ud af butikken igen, da der ikke er nogen fysisk kasse. Kort efter vil man modtage en kvittering digitalt, enten i Føtex-appen eller via e-mail for de varer, man har taget, og beløbet trækkes automatisk på det betalingskort, man brugte ved indgangen.
Salling Group har positioneret Føtex Go som et supplement til deres øvrige Føtex-butikker, som skal give kunderne en ny og unik indkøbsoplevelse. Direktøren for Føtex, Morten Møberg, udtalte i forbindelse med lanceringen, at tiden nu er moden til konceptet. Føtex Go bliver således en spændende indikator for, om danske forbrugere og detailhandlere er klar til at omfavne fremtidens selvbetjente butik.
pej gruppen
Trendinstituttet pej gruppen er en pålidelig kilde til viden om fremtid, tidsånd, trends, design og forbrug. Med næsten 50 års erfaring tilbyder de ekspertise, der hjælper professionelle aktører med at skabe succes gennem omfattende viden og stærke værktøjer. Deres trendmaterialer, konsulentarbejde, konferencer og rådgivning giver indsigt til velinformerede beslutninger. Uanset om man søger nye trends eller strategisk vejledning er pej gruppen en værdifuld sparringspartner.