3 fremtrædende fødevaretrends

Publiceret juni, 2024.

Der er mange faktorer, som spiller ind, når det kommer til udviklingen inden for fødevarer. Her får du indsigt i tre markante trends, som vil påvirke fødevarebranchen i de kommende år.

Udviklingen i fødevarebranchen er konstant. Nogle af de største tendenser i 2024 og i de kommende år er et stigende fokus på bæredygtighed, planterige måltider og snacks. Her får du en kort præsentation af de tre fødevaretrends:

1. Sustainable Eating

Sustainable Eating er en trend, der påvirker fødevarebranchen på alle tænkelige led og kanter. Bæredygtighed handler nemlig om alt fra mennesker og dyr til naturen og miljøet, og med FN’s 17 Verdensmål er kursen sat mod en mere bæredygtig fremtid. Mange i fødevarebranchen arbejder allerede indgående med bæredygtighed – og dette vil blot blive yderligere intensiveret fremover. Som trend berører Sustainable Eating alt fra økonomi og trivsel til klima og miljø:

Budgetvenlig mad

Mad og drikkevarer er blevet dyrere de seneste år. Det har fået forbrugerne til at tænke mere budgetvenligt, når de handler og laver mad, ligesom mange restaurationer har været nødt til at hæve priserne.

Fokus på madspild

At mindske madspild har længe været et fokusområde hos både fødevarebranchen og forbrugerne, men prisstigningerne har sat skub i tendensen og fået flere til at ændre vaner i en mere bæredygtig retning.

Klima på tallerkenen

Mange forbrugere ønsker at bidrage til mere klimavenlig mad på tallerkenerne, men de er usikre på, hvad der er mest klimavenligt, og hvordan de lykkes. Derfor vil der komme mere fokus på klimaoplysning.

Mark med korn

2. Plant Kingdom

Plant Kingdom er en trend, der ikke er til at komme udenom i disse år: Vi skal spise mere frugt og grønt – og mindre kød. Både for vores egen sundheds skyld og for klimaets. Grøntsager og frugter er blandt de fødevarer, der har det laveste klimaaftryk. Udfordringen er dog, at mange ikke er vant til at tilberede planterige retter og dermed ikke ved, hvordan man skaber god smag i grønne retter. Plant Kingdom kommer uden tvivl til at spille en vigtig rolle i hele fødevarebranchen:

Smagfulde grøntsager

Vi spiser mere grønt, men smagen står i vejen for, at vi for alvor tager den planterige kost til os. Der vil derfor komme mere fokus på at få god smag i de grønne retter.

Klimavenlige alternativer

Kød er en af de største klimasyndere, og klimaet er netop blandt de vigtigste årsager til, at flere vælger grøntsagerne til og indfører kødfrie dage – især de unge.

Grøn gastronomi

Foodservice har taget det grønne køkken til sig, hvor flere og flere køkkener i dag forvandler grøntsager, bælgfrugter, urter og planter til oplevelser og begejstring for alle sanser.

Planterig middagstallerken

3. Snackification

Snackification er en trend, som for alvor har vundet indpas i de senere år, og denne tendens ser ud til at udvikle sig yderligere fremover. Der er opstået en kultur, hvor der er mere fokus på at snacke end på reelle måltider. Ifølge Arla Fondens årlige rapport om børn og unges madvaner, er der mange, der dropper hovedmåltiderne til fordel for snacks. For at imødekomme denne snack-kultur vil der de kommende år komme mere fokus på sunde og nærende snacks i trenden Snackification:

Små måltider

Næsten to tredjedele af forbrugere på globalt plan foretrækker at spise mindre portioner i løbet af dagen frem for tre standardmåltider, hvilket skaber muligheder for snacks, der kan stille forbrugernes sult fra morgen til aften.

Stærkt og sundt

Lækre, men sunde og næringsrige snacks, der tilfredsstiller forbrugernes trang og samtidig tager hensyn til sundhedsmæssige aspekter, vil få større udbredelse.

Nye smage

Snacks gør det muligt at udforske nye smage for eksempel fra internationale køkkener, og det appellerer til de forbrugere, der ønsker at udvide deres smagspaletter.
 

 

Kager med matcha

Kilde: ‘The Food Agenda 2024’, Klean Group og ‘New snacking lifestyles’, WGSN

pej gruppen

Trendinstituttet pej gruppen er en pålidelig kilde til viden om fremtid, tidsånd, trends, design og forbrug. Med næsten 50 års erfaring tilbyder de ekspertise, der hjælper professionelle aktører med at skabe succes gennem omfattende viden og stærke værktøjer. Deres trendmaterialer, konsulentarbejde, konferencer og rådgivning giver indsigt til velinformerede beslutninger. Uanset om man søger nye trends eller strategisk vejledning er pej gruppen en værdifuld sparringspartner.

pej gruppen

Få seneste nyt fra Foodexpo og gå ikke glip af eksklusive trendartikler fra pej gruppen


Tilmeld Foodexpos nyhedsmail

keyboard_arrow_up